Människorna bakom
Skrevs den 21 oktober 2015
Reklamens brus sluter sig kring våra sinnen, som stoppningen sluter sig kring vårt huvud i en mopedhjälm. Det går liksom inte att värja sig. För egen del är jag å ena sidan den konsumerande människan, å andra sidan företagsledaren som ska försöka hitta de vägar som borrar sig genom hjälmens skal och silar sig igenom stoppningen. Och när vi väl kommit så långt så ska vi få dina sinnen att reagera på något sätt, helst positivt. Men ibland vill vi bara skicka iväg en tankeställare och den uppgiften är mer komplex än att bara sätta in en helsida i tidningen. Jag vill tro att det förhåller på ett annat sätt. Jag vill tro att du gör affärer med en människa du tycker om.
Jag har handplockat mina medarbetare. Inte i första hand för deras mäklarprestationer (även om deras prestationer var bra innan de kom till oss) utan i princip uteslutande för hur de är som människor. Att just deras sätt fungerar i det kugghjul som kallas Pontuz Löfgren AB och att just deras sätt fungerar ute i stugorna.
Därför handlar reklam för mig istället om att ni som ska anlita oss lär känna oss. Därför finns vi mer än andra mäklarbyråer i de sociala medierna, därför anordnar vi galor och möten med människor som vi tidigare inte träffat, därför gör vi saker och insatser som är bra för Kalmar och därför kan du läsa om mina medarbetare här i bloggen med jämna mellanrum. Jag vill verkligen att du som inte har träffat oss får en egen uppfattning om oss. För det är ingen slump att jag just samlat dessa personer runt mig. De är alla fantastiska människor…och duktiga fastighetsmäklare.
Det är heller ingen slump att bloggen du just läser existerar. Jag vill att du ska veta mer om mig, hur jag tänker, om mina värderingar. Jag vet att jag inte kommer bli älskad av alla, men jag ser gärna att de som tycker något om mig ska ha träffat mig innan de bildar sig en uppfattning. För det kanske är just så – att vi tycker en massa saker om sådant och sådana vi aldrig har träffat.
Jag är nog inte mer drabbad än andra. Tycker ofta att jag får för mycket beröm när det går bra och att jag blir väl utsatt när något inte anses vara bra. Men det är mer aktuellt än någonsin i Sverige att vi bildar oss en egen uppfattning, att vi skaffar oss egen kunskap och att vi kanske försöker oss sätta oss in i den andra personens situation – till exempel en människa som är på flykt.