Morgondagens företagare lyfter Kalmar
Skrevs den 23 mars 2016
Dörrarnas öppnas och jag kliver rätt in i en energivåg som verkligen sköljer över mig. Det pratas, fixas, skrattas och organiseras in i det sista. Jag hinner inte ta många steg in i hallen förrän någon tar tag i min arm: ”Det är du som är Pontuz Löfgren, va? Följ med så ska jag visa dig vår monter.”
Det är torsdag förmiddag och jag har precis klivit in i den stora mässhallen där cirka 150 unga företagare från länet ställer ut på årets UF-Mässa. Fantastiska montrar, smarta produktlanseringar och otroliga säljargument möter mig varje steg jag tar. Jag är tydligen igenkänd av en hel del gymnasieelever, och många vill att jag ger tips, råd och tankar om deras företag.
Jag är kvar på mässan hela dagen. Dels för att jag har en uppgift som juryordförande att utse Årets Säljare, men framför allt stannar jag kvar för samtalen med alla ungdomar. Jag fascineras av hur slipade många är, hur entusiastiska vissa är över att få testa att driva ett företag – trots en osäljbar produkt – och hur otroligt mogna och långt gångna många redan är med sitt företagande.
Jag känner att jag har en uppgift att fylla. Att få dela med mig av mina erfarenheter och att få ge råd så att de kan parera vissa fallgropar. Det slutade med att jag hade lovat sex företag/företagare att vara deras mentor och bollplank.
Vi var en del företagare där – det är ungefär samma varje gång – men det behövs ett ännu större engagemang. Många duktiga företagare jag träffar och pratar med tycker inte att det ger dem något att sponsra föreningar, stödja Kalmars utveckling, vara mentorer åt skolor och unga företagare eller bidra med ett samhällsengagemang av vilket slag det än må vara. Det är mycket möjligt att det inte syns i resultaträkningen, i alla fall inte direkt. Men det är ju faktiskt så, att om företagen inte visar engagemang så slutar Kalmar utvecklas, skolorna får svårt att följa elevernas läroplaner, föreningar får skära ner och unga företagare får inte möjligheten att utvecklas – och då står Kalmar kvar och stampar. Jag tycker att vi har gjort det länge nog. Dessutom behöver inte alla timmar vi lägger på ”icke företagsdrivna saker” ge något tillbaka. Att ge för att få är många gånger fel väg att gå. Ge för att det känns bra är en bättre inställning.
Jag har en egen favorit när det handlar om att ta goda råd. Richard Branson är en klok, och halvgalen, företagare. Här kommer två klokheter som jag gärna skickar med UF-företagarna:
”You don’t learn to walk by following rules, you learn by doing, and by falling over.”
“There is no greater thing you can do with your life and your work than follow your passions – in a way that serves the world and you.”
Med de kloka orden önskar jag alla en Glad Påsk!
Stopp, stopp, stopp… Om jag vet hur statistiken såg ut i februari? Eftersom ni frågar så har 51 procent av de kronor som omsattes på fastigheter i Kalmar kommun gått genom oss. Så nu kan vi verkligen ha en Glad Påsk…