Bloggen

Skilda världar möts

Skrevs den 2 mars 2016

Återigen satt jag och Linnie i bilen för att avverka ett femtiotal mil tillsammans. Och återigen var målet en danstävling. Denna gång (jag vet inte för vilken gång i ordningen) gick färden till Lindesberg, vilket kändes ungefär som halvvägs till Haparanda.

Linnie har introducerat mig för en värld som jag inte visste något om – discodansvärlden. Jag har fått lära mig hur tävlingarna byggs upp, hur poängsystemen fungerar, hur lösögonfransarna limmas, hur paljetterna sys, hur stegkombinationerna ska utföras och hur viktigt det är att ”åttorna” sitter.

Linnies intresse har blivit mitt intresse och numera vill jag inte missa en tävling – kanske mer för gemenskapen med Linnie snarare än själva tävlandet. Det blir många viktiga timmar med en tonåring. Den här gången gick dock resan lite annorlunda tillväga. Vi skulle göra en avstickare förbi Stockholm först. Det var dags för Linnies debut in i min vardag, som denna gång var en vardag med guldkant.

Vi stannade framför VIP-ingången på Waterfront Congress Center. Röda matten var utrullad. Vi hade en eftermiddag och kväll framför oss med toppföreläsningar av vassa framtidsforskare, bankernas skarpaste fastighetsekonomer, duktiga entreprenörer och så det stora dragplåstret – Fredrik Eklund. Sveriges mäklarikon… eller? Killen med gener från den före detta chefsekonomen för S-E Banken, Klas Eklund. Manegen borde ha varit krattad redan från vaggan. Men enligt Fredrik själv var vägen till framgång mer krokig än så.

Jag beundrar Fredrik för flera saker. Han har lyckats i New York, vilket torde vara en av världens mest intressanta mäklarmarknader. Han har byggt varumärket ”Fredrik Eklund” på ett imponerande sätt. Han har skrivit en bok ”Sälj!” som har blivit en bestseller. Han är ägare till en byrå i Sverige (ESNY) som håller fanan högt. Och han har fått den svenska marknaden att tro att han är en stjärna i Sverige, utan att egentligen ha sålt något någonsin i Sverige vad jag vet.

Några saker gör mig dock konfundersam.

Hur Fredrik kan hålla en föreläsning inför 700-800 branschmänniskor utan koncept, rekvisita eller entusiasm? Det bygger inte varumärket något vidare. Hur han kan stå inför samma församling och prata om sin svenska byrå som ”något han gör för att få träffa sin familj i Sverige och inte lägger så mycket tid på”? Jag tror inte att hans anställda som var på föreläsningen imponerades av det ledarskapet. Geni eller fåntratt – gränsen är tydligen hårfin.

Nog om Fredrik. Eftermiddagen och kvällen gav både mig och Linnie mycket ny kunskap och framför allt nya kontakter, då eliten av Sveriges säljkår var samlad. Men framåt natten drog vi vidare mot Lindesberg där en hotellövernattning avlöstes av en himla massa timmar i discodunkets förtrollande värld.

Två skilda världar på ett dygn. Min dotter leder in mig i den värld hon älskar, dansen. Och jag har öppnat dörren för Linnie till den värld jag älskar, mäkleriet.

Trevlig vecka önskar Pontuz

s namnsignatur