Bloggen

Tre gånger framtiden

Skrevs den 27 november 2011

Sitter med datorn i knät och försöker sammanfatta intensiva dagar i Stockholm, där det har varit Mäklarmässa i dagarna två. Den röda tråden har varit att tyda spåkulan och se in i framtiden, många gånger med historien som ledsagare.

Jag fokuserade på tre riktigt duktiga förläsare. Först ut var Micael Dahlén, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm. Micael pratade under rubriken "Snart kommer alla bo på Mars". Hans slutpoäng var att vi snart måste byta planet eftersom konsumtionssamhället kommer att tömma jordens resurser. Och på sin resa dit slog han hål på många myter.

Informationssamhället gör oss så stressade att den sammantagna tiden av lycka är endast tre månader, menade han. Allt går så fort att det som är riktigt hett bara är så före lanseringen – när väl produkten är på marknaden är den omodern. Ett bra exempel var Ipaden som blev årets julklapp innan den var lanserad och innan någon överhuvudtaget hade använt den. När första versionen hade premiär kunde man redan teckna sig för version två, vilket gjorde ettan omodern.

Min föredragsfavorit de senaste åren är Magnus Lindkvist, futurolog och trendspanare. ”Det oväntade anfaller – trender och krafter som påverkar morgondagens mäklare” hette hans föredrag.Nio av tio tankar om framtiden är felaktiga, var hans tes. Där vi ser framtiden som en teknikorgie med inopererade mobiltelefoner och flygande bilar borde vi istället tänka på allt det som inte kommer att förändras. Eller på allt det som kommer att förändras men som är osynligt. Eller på det som vi idag inte ens kan föreställa oss (hur skulle du ha förklarat vad en Iphone är för August Strindberg?).

Magnus Lindkvist ägnar sin tid åt att hitta ledtrådar till framtiden och hjälpa företag och individer till bättre framtidstänkande. I den här presentationen tog han med oss på en inspirerande resa in i mäklarnas möjliga framtider – hur kommer vi att leva, resa, arbeta och tjäna pengar ...om vi ens finns kvar?
Kolla gärna Magnus hemsida www.pattern-recognition.se

För tredje gången hade jag förmånen att få lyssna på Johan Ronnestam, creative director, kommunikatör och bloggare. Han pratade under rubriken ”Hemnet.se år 2020 – så möts köpare och säljare i framtiden”. På mässan fick han uppdraget att spåna loss om hur köpare och säljare av bostäder möts i framtiden. Internet, sociala medier, sökmotorer och teknologi i största allmänhet har redan nu ritat om vår affär, men vad händer härnäst? Även Johan har en läsvärd sida: www.ronnestam.com

Det var en fantastisk trojka, som verkligen öppnade mina sinnen. Det kommer i sin tur att leda till ett par spännande innovation som jag tänkte använda i vår mäklartjänst. Om man däremot tog tempen på mäklarkåren var det inte lika muntert. Övervägande delen av landets fastighetsmäklare var bekymrade över dåliga siffror. Vi kom dock med lite glädjebudkap när vi överraskade de andra med att gå mot ett rekordår. Det där med lågkonjunktur kan andra hålla på med. Det är bara att ta lite längre steg. Och oftare.

Det är bara några dagar kvar den här månaden och vi kan snart stänga novemberboken 2011 med den bästa november företaget någonsin gjort.

Söndag igen och återigen dags för en dag fylld av visningar.

Take care!

/Pontuz

s namnsignatur