Bloggen

UNG, LOVANDE OCH ÖVERFLÖDIG

Skrevs den 3 maj 2017

”Jag intresserar mig för framtiden, för det är där jag ska tillbringa resten av mitt liv.” sade en gång uppfinnaren (och fadern till bland annat startmotorn) Charles Franklin Kettering (29 augusti 1876 – 24 november 1958).

Det som sker runt omkring oss alla går liksom inte att bromsa. Det kan man ju sedan lite till mans tycka bra eller illa om. Jag vill i alla fall vara fortsatt nyfiken på hur jag kan utveckla mig själv, mina medarbetare och företagandet.

Det finns olika sätt att hänga med i utvecklingen. Med min syn på hur jag vill att mitt framtida företag ska se ut försöker jag skaffa kunskap ur information. Information på nätet, hos föredragshållare och framför allt genom att träffa och lyssna på duktiga människor. Alla har små korn som kan vara en del i mitt eget, större, perspektiv.

I veckan bjöd jag därför in duktiga Pauline Wallander från SocialView för att få deras syn på framtiden inom sociala medier. Jag insåg snabbt att vi måste höja tempot för att inte framtiden ska öka sitt avstånd till oss. Det som då gör mig lite rädd är när 23-åringar tycker att de har svårt att hänga med. Någonstans inom mig är jag ju fortfarande ung och lovande, men när jag vaknar upp till den sanna verkligheten vill jag ändå tro att erfarenhet är riktigt bra att ha.

Nu har jag dock tvingats inse att inom just det här området räcker det med att vara 20 år. Erfarenhet som är äldre än ett par år är nämligen redan överflödig eftersom den är för gammal. När jag dessutom i veckan fick höra att det under 2016 togs lika många bilder på två minuter som det gjordes på hela 90-talet, inser jag att utvecklingen går rätt snabbt.

Jag har byggt mitt företag i cykler om tre till fem år, men kommer att få korta ner dessa cykler inom vissa områden av den enkla anledningen att jag inte har en aning om hur framtiden ser i ett så långt perspektiv – i alla fall när vi talar om den tekniska utvecklingen.

Annars är det just den här biten jag tycker är spännande. Att försöka se vad ni som kunder vill ha i framtiden – och framför allt vad vi kan erbjuda som matchar det. Bra är inte tillräckligt bra om förväntningarna är något helt annat. Därför måste vi ta lite längre steg, och lite oftare, för att vara så nära framtiden vi kan.

Men i vilket fall finns det en sak som aldrig kommer att gå i ett högre tempo än 60 minuter per timme, och det är mötet mellan människor. Hur snabb den tekniska utvecklingen än är, så kommer jag alltid att bygga företagets bas kring bra människor med stora hjärtan. För det vinner alltid i längden. Det är människorna som är skillnaden som gör skillnaden.

s namnsignatur