Utanför Bermudatriangeln
Skrevs den 1 februari 2022
Fyra timmar i en bil till Göteborg tillsammans med Selma Kahrimanovic är allt annat än tråkigt. Vi är på väg dit för att Selma ska vara med när jag träffar min mentor och vän Magnus Helgesson. Han ska snart ta emot oss på mysiga hotell Pigalle för ett par intensiva dagar.
Selma leds succesivt in i företaget genom sitt delägaskap och vi lever idag ett liv jämte varandra med en gemensam dröm som hela tiden förfinas och utvecklas. Erfarenhet blandas med ung entusiasm på ett sätt som jag tror är unikt. Selma får inte springa för fort och jag får aldrig bli en bromskloss.
Vi är helt klara på vart vi ska och hur vi ska ta oss dit. Magnus kommer med input, bidrar med sina erfarenheter och provocerar våra tankar för att de ska vara starka när de ska till att genomföras. Framtida scenarion byggs upp och oavsett hur marknaden utvecklas så har vi en plan som gör oss starka, vilket i sin tur tryggar våra anställa och ger våra uppdragsgivare den bästa tänkbara mäklartjänsten.
Jag ser, och har sett i så många år, mäklare och mäklarföretag som just bara mäklar. De utvecklar varken sig själva eller sin verksamhet utan nöjer sig med att måndag blir till fredag vecka efter vecka. Den byrå som var marknadsledande när jag och Göran Johansson startade det som idag är Pontuz Löfgren AB har sedan dess gått från att vara en dominerande aktör till att idag vara en obetydlig spelare på marknaden. Andra mäklarföretag har skjutits upp mot himlen och varit stjärnor enligt egen utsago, men ganska snart fallit tillbaka.
Detta beror oftast på att de varken som företag eller individer har haft en plan eller en egen vision. Men har du ingen plan så har du ingen karta, och har du ingen karta går du snart vilse. Dessutom förändras vår omvärld och du måste hela tiden korrigera din karta efter det. Har du ingen vision vet du ju dessutom inte vart du ska på kartan, och återigen är du vilse och snart helt försvunnen från radarn.
Många mäklare och mäklarföretag har seglat in i Bermudatriangeln för att sedan aldrig synas till igen.
Det är därför vi alltid måste se till att vara nytänkande i det vi gör och hur vi planerar för framtiden. Och det är därför vi fortsätter att göra annorlunda mot andra, trots att vi nu varit marknadsledande i över 20 år. Det är trots allt bara början på vår resa.