Bloggen

​Välkommen 2020!

Skrevs den 6 januari 2020

Frågan så här års är alltid om det viktigaste är att se bakåt eller att blicka framåt. Men de lärde säger att du måste ha koll på din historia för att kunna forma din framtid. Så jag tycker att vi gör en kort återblick i denna årskrönika innan vi ser framåt mot ett spännande 2020. Här är ett försök till en kort sammanfattning av allt positivt som hände på företaget under 2019:

Kompetenshöjning tack vare flera bra rekryteringar, Årets marknadsförare, flest rekommendationer, två topplaceringar i Sverige (omsatta bostadsrätter och högst mäklaromsättning), flest exklusiva försäljningar i Kalmar någonsin, säljstart Linnéstaden, mentorer åt unga företagare och studenter, cirka en miljon till välgörenhet och organisationer/föreningar, babylycka, snudd på rekordomsättningen 2017, glädje, runt 600 affärer för hela 1,6 miljarder, poddlansering samt 1 170 kundundersökningar hos våra köpare, säljare och visningskunder med ett snittomdöme på 5,81 av 6,0 möjliga.

Vi har i gruppen arbetat i snitt 51,2 timmar per vecka och genomfört nära 1 300 bostadsvisningar. Vi har haft över 30 000 inkommande telefonsamtal, vi har delat ut nära 7 000 flyttkartonger till våra kunder och vi har hållit 37 föreläsningar för skolor, företag och organisationer. Och den här bloggen har innehållit över 21 000 ord med reflektioner, betraktelser och iakttagelser.

Men det har inte bara varit glädje och lycka – vi har även drabbats av tråkigheter i form av sjukdomar, vilket tyvärr också är en del av det som kallas livet. Sammanfattningsvis ser jag därför tillbaka på 2019 med blandade känslor men känner samtidigt att vi kommer stärkta som grupp in i 2020.

2019 var året då vi bestämde mycket om framtiden. Det blev därför ett år då reformeringen inleddes för att kunna fortsätta ha en mäklartjänst som ingen annan byrå kan mäta sig med – att vara mäklaren för alla såväl i slott som i koja.

Vi är väl medvetna om att vi har en ”dyrstämpel” på oss vilket i realiteten är fel – den stämpeln har andra mäklare satt på oss av rädsla för att behöva bli jämförda. Att anlita en duktig mäklare är ditt viktigaste beslut, oavsett var eller hur stort eller litet du bor. Vi finns här för alla med samma mäklartjänst oavsett bostad. Och nu förbereder vi oss för att fortsätta att ligga före våra konkurrenter även i framtiden.

Så om vi blickar framåt ser jag 2020 som året som kommer forma Pontuz Löfgren AB 2.0. De senaste fem åren har vi anställt 14 nya medarbetare vilket gör att vi nu är 21 kompetenta och fantastiskt sköna människor med stora hjärtan och där alla vill hjälpa dig. För att du verkligen ska känna dig bekväm och omhändertagen så bygger vi därför nu om vårt kontor av en enda anledning: att du ska känna dig mer välkommen än du skulle ha blivit på det finaste av hotell.

Jag sätter mer än gärna mitt namn på att varje affär vi gör ska genomföras med stort hjärta och med ett affärsmannaskap som ska få dig som uppdragsgivare att känna dig trygg – så duktiga är våra fastighetsmäklare och våra övriga medarbetare. Mäklarna är ju trots allt bara en del av alla som vill hjälpa dig att göra en bra affär. Vi är det assistenttätaste mäklarkontoret och det enda i vår region med heltidsanställda fotografer, stylister, kundvårdare, ekonomifunktion och funktioner som säkerställer vår mäklartjänst. Och vi fortsätter utvecklas.

Pontuz Löfgren AB är idag ett av Sveriges största mäklarkontor. Vi har blivit det eftersom vi vill lite mer med vårt mäkleri och vi vill visa att det går att vara i Sverigetopp även om man sitter i ”lilla” Kalmar. Vi är därför stolta över att all vår marknadsföring med mera sköts lokalt, av lokala företag som vill det bästa för den region vi lever i.

Tack alla ni som har gett oss ert förtroende. Tack till alla våra samarbetspartners. Tack till mina anställdas fantastiska familjer. Tack till underbara medarbetare och kollegor. Och tack till Linnie, Junie och Fidelie för att ni är de mest underbara döttrar man kan tänkas ha!

Välkommen 2020!

Pontuz Löfgrens namnsignatur