Välkommen in i Pontuz och hans kollegors vardag och fritid. Här bjuds du på aktuella händelser, tips och råd, funderingar och tyckanden och mycket annat som faller dem in att dela med sig om. Ofta är det Pontuz själv som skriver, men då och då hoppar någon medarbetare in som gästbloggare. Mycket nöje!

[email protected]

Weekend på Fawlty Towers

Pontuz LöfgrenPontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare 2018-02-14

Som många av er vet är jag förtjust i att studera andra branscher (och givetvis även vår egen) när det kommer till service och kundbemötande. Och jag måste säga att jag stötte på något väldigt intressant i helgen… nämligen motsatsen.

Sent i fredags kväll var det dags att checka in på ett hotell i en inte helt okänd hotellkedja i den fantastiskt ocharmiga staden Södertälje. En klämkäck kille skötte incheckningen och inledde med en lång utläggning om hotellkedjan i fråga. Något som kändes lite överflödigt med tanke på att alla svenskar som har bott på hotell också har gjort det på just den här kedjans hotell.

Efter att ha lämnat väskorna på rummet – som för övrigt renoverades samma år som kedjan startade (1963, men då som Esso Motorhotell) – begav vi oss till restaurangen där vårt sällskap på femton personer satt. Vi fick veta att det fanns två sorters vin – rött o vitt. Och två är ju bättre än en… Vi blev också informerade om köket inte var så snabbt, så beställningar från a la carte-menyn skulle ta lite tid. Fascinerande eftersom det var vi och sex personer till i matsalen och menyn var inte sådär jätteavancerad.

Därefter fick vi reda på att om skulle vi äta buffé så fick vi inte röra barnbuffén – kanske inte det första man som vuxen smiter bort och nallar från... Och till sist toppade servitrisen med att fråga om hon skulle hämta den fatöl som en av papporna beställt. Det hade ju varit snyggt om vi gått bort till baren och börjat tappa upp ölen själva. Fantastiskt! Vi busade dock till det lite och tog ett tacochips från barnbuffén.

Allt var rätt komiskt från början till slut. Och extra komiskt var att jag i söndags höll en föreläsning på ett av Kalmars hotell om just kundvård och bemötande – och de är i princip klockrena när det gäller den biten.

För att tillbringa en helg i Södertälje behöver man förstås ett starkt skäl. Givetvis var vi på dansturné igen, tillsammans med 900 andra dansare och föräldrar från stora delar av Sverige. Högtempodisco en hel lördag gör att man tycker att kudden hoppar när man lägger sig på kvällen. Men vi somnade gott efter en sjundeplats i singel och en fjärdeplats i par (med bästa kompisen). Så trots lite servicefunderingar summerar vi helgen i dur med tanke på resultatet i en så stor tävling och den glädje och sammanhållning som de här danstjejerna och deras föräldrar bjuder på. Ett nöje!

Veckan som kommer innebär besök av Sveriges bästa föreläsare på kontoret och dessutom en ny magnetröntgen av mitt IKEA-knä. Vi får hoppas att alla skruvarna snart kommer på plats och att allt monteras rätt vid ett eventuellt nytt ingrepp.

Önskar alla en skön vecka!

Pontuz Löfgrens namnsignatur

Pontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare