Välkommen in i Pontuz och hans kollegors vardag och fritid. Här bjuds du på aktuella händelser, tips och råd, funderingar och tyckanden och mycket annat som faller dem in att dela med sig om. Ofta är det Pontuz själv som skriver, men då och då hoppar någon medarbetare in som gästbloggare. Mycket nöje!

[email protected]

Analysarbetet bakom framgångarna

Pontuz LöfgrenPontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare 2021-05-11

Prisstatistiken kommer in, siffror kommenteras, det spekuleras om framtiden och här hos oss analyserar vi varför det blev som det blev och varför vi tror det vi tror. Ibland frågar jag mig själv varför vi lägger ner så mycket tid och energi på att göra alla dessa analyser och efterforskningar om vad som påverkar vår närmarknad och därmed de försäljningar som görs. Är någon förutom vi själva verkligen intresserad av vad det är som styr marknaden?

Ja, jag vill tro det. Vi vill verkligen att våra kunder ska få goda råd som bottnar i ett arbete, i en tanke. Och helt ärligt tror jag att vi är ensamma om att göra det här arbetet, som faktiskt krävs för att kunna leverera bäst resultat till kunden. För de här analyserna bidrar ju faktiskt till att vi får ut mer än våra konkurrenter för varje kvadratmeter vi säljer.

Kanske är det för att vi satsar så mycket tid på att vidareutbilda oss (vi har en utbildningshalvtimme varje dag). Kanske har vi bättre tajming i våra lanseringar eftersom vi har en plan för när och hur varje bostad ska läggas ut till försäljning. Kanske är det så att det upplägg och den noggrannhet som vi har bestämt oss för att ge varje uppdragsgivare också ger resultat. Eller är det så att det analysarbete vi gör inför varje ny säljvecka gör att våra kunder faktiskt får ett försprång framför andra som ska sälja sina bostäder?

Något är det i alla fall som resulterar i att den statistik som når oss från Svensk Mäklarstatistik varje månad visar att vårt arbete gör en stor skillnad – faktiskt så mycket som drygt 15 procent bättre betalt i snitt per såld kvadratmeter förra månaden. Och det där att få bäst betalt är ju faktiskt rätt viktigt för väldigt många som säljer.

Vi har en spännande vecka framför oss då Hugo börjar hos oss. Hugo går in i vår bildgrupp där han tillsammans med Theo ska jobba med drönarfot, sociala medier och bostadsfoto. Det ska bli roligt att följa ambitiösa Hugos resa och utveckling hos oss. Varmt välkommen, Hugo! …och nästa vecka börjar Emma.

Pontuz Löfgrens namnsignatur

Pontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare