Bloggen

​Dags att bekänna färg, Kalmarföretagare!

Skrevs den 31 mars 2020

I veckan publicerade vi ett videoinlägg i sociala medier där jag berättade om vår syn på marknadsläget. ”Business as usual” var budskapet. Detta för att skapa ett lugn hos många som är oroliga. Jag vill skapa ett lugn eftersom det är just ”business as usual” hos oss för närvarande. Folk lämnar in sina bostäder till försäljning, de som är intresserade går på visning och vi skriver avtal med den köpare som vann budgivningen.

Jag säger detta eftersom det faktiskt är så här och nu – sedan kan det snabbt komma att förändras. Det är precis samma sak som när jag berättar att priserna går upp eller när de går ner. Jag berättar som det är, oavsett hur marknaden ser ut och hur det påverkar vår business. Jag gör detta för att det ska vara trovärdigt.

Det märkliga är att alla reaktioner jag får är att jag skulle ha ett syfte med mina uttalanden och att ”det är lätt att snacka när det går bra”. Men om jag hade ett vinstdrivande syfte skulle jag aldrig säga att priserna går ner för då kommer inga säljare. Och då skulle jag heller aldrig berätta när priserna går upp, för då kommer inte köparna. Jag har varit med i 28 år och har så pass stor erfarenhet av mäklarmarknaden i den här landsändan att jag inte behöver vara populistisk.

Om vi ska fortsätta på den lite mer irriterade vägen (understatement) så har vi en vecka bakom oss som visat än mer tydligt vilka som står upp för någonting och vilka som bara snackar utan att agera. Hur kommer det sig att vi alltid är samma företagare som det figurerar kring när det gäller att kliva fram och visa vägen? Varför engagerar sig inte fler för att hjälpa andra företag inom framför allt handel och restaurang just nu? Varför har inte vartenda välmående företag tydligt klivit fram och stöttat till exempel Kvarnholmens näring och övrig lokal handel? Som av en händelse är detta ungefär samma företag vars logotyper sitter på de lokala idrottsklubbarnas kläder…

Det är många företagare som inte bryr sig för fem öre, och tyvärr är Sverige ett land där detta kan passera utan att det påverkar deras business. Syns du inte så stör sig ingen på dig.

Jag får ofta höra att vi syns och hörs överallt; att vi bara vill visa upp hur bra det går för oss. Och visst – det går bra för oss, liksom det gör och har gjort i många år för hela mäklar- och fastighetsbranschen. Men skillnaden är att vi faktiskt vill bidra till en bättre stad – vi vågar dessutom ta ställning i ett antal frågor. Många retar sig på detta och får väldigt ont i magen. Jag tror det kallas för Jante.

Ett alternativt scenario vore förstås att vi drog tillbaka allt stöd till idrottsföreningar, Kalmars utveckling, lokala arrangemang, välgörenhet med mera och aldrig tar ställning så att folk ska slippa irritera sig på oss. Det är självklart ett alternativ. Men kom då inte sedan och gnäll på att klubbarna får lägga ner sina ungdomsverksamheter, att Kalmar inte längre är Sveriges sommarstad och att fler människor sätts i ekonomiskt utanförskap i vår egen stad!

Jag tycker det är en skyldighet hos oss som driver välmående företag att vi – inte minst i den situation vi befinner oss i idag – gör allt vad vi kan för att hjälpa de branscher som nu har det jobbigt i vår egen hemstad. Jag vill dessutom inte att någon i efterhand ska komma och gnälla på att halva stadens skyltfönster har gråpapp på fönsterna, att hälften av Kalmars restauranger fått stänga och uteserveringarna lyser med sin frånvaro. Då är det för sent att agera och alla – såväl företag som privatpersoner – kommer att drabbas. Vi måste inse detta nu, inte sedan!

För egen del har jag aldrig begärt något tillbaka för det vi gör. Men jag har tänker inte heller acceptera att baktalas för att jag har en åsikt och tar ställning. Det är dags för Kalmars välmående företagare att visa lite ryggrad nu! #tillsammansförkalmar

Och vi går mot ljusare tider.

Pontuz Löfgrens namnsignatur