Bloggen

En liten årskrönika

Skrevs den 2 januari 2012

God fortsättning allihop! Efter några dagars ”semesterbloggkoma” fick jag till sist fart på fingrarna igen. Och jag tänkte inleda året med en liten krönika över 2011 – unikt, eller hur? Ungefär lika unikt som den kickoff, som inledde året. Den här gången var det Ronneby Brunn som välkomnade oss, och framför allt då Åsa (Kalmar) och Louise (Växjö), som gjorde sin entré på företaget. Och de gjorde avtryck redan första kvällen! Vi är oerhört glada och stolta över att ha dessa två fantastiska tjejer med på resan.

Inga stora löften avlades i Ronneby förutom att vi skulle göra ett rekordår och öka våra marknadsandelar. Och bägge uppfylldes - såklart.

I början av året fick jag också Paul Harris Fellow-utmärkelsen från Rotary - det var stort och jag är oerhört stolt.

Året fortsatte med Guldfesten, där vi kunde ge Åke Andersson utmärkelsen Årets Sherpa - Kalmars finaste utmärkelse, tycker i alla fall vi. Gå gärna in på www.aretssherpa.se och nominera din kandidat till årets utdelning!

När vi kom in i mars var det dags för dumdristighet nummer ett för året: Vasaloppet. Det blev ett slag mot demoner som varade i många timmar, men i mål kom vi - jag, Mattias och IngeGlid Gustafsson. Och på tal om slag så var det i mars som slaget om våra Till Salu-skyltar började. En vedbod söder om Kalmar är nog full av dem nu, då en konkurrent med just den hemvistelsen har en liten släng av skyltkleptomani - i alla fall gällande just våra skyltar.

I mars fick jag också prova på Statsmannalivet i min roll som dansk konsul. Middag på Danska Ambassaden med ambassadörskan själv - fint ska det vara.

Sommaren började skönjas och Guldfågeln Arena invigdes äntligen - vilket lyft för Kalmar och för Kalmar FF! Ett lyft blev det också för min vapendragare Rosenlund, som fick fira 40-årsdagen med lite JAS-flygning. Plötsligt var en bro bombad och en del andra mål eliminerade. Tur att det bara var i simulator...

Som företagsledare blev jag mäkta stolt när våra kundundersökningssiffror presenterades. På en skala 1-6 gav våra kunder oss 5,56 i snitt när de svarade på tretton frågor om hur vi utfört vårt arbete. Tack, alla ni som förstår att det är skillnad på mäklare och mäklare! Snart presenteras 2011 års undersökning - och jag tror vi slår 5,56. Det är sällan vi bommar ett uppsatt mål.

Dumhet nummer två inledde sommaren: Vättern Runt. Say no more! Aldrig mer. Mattias bloggade live från vår varma och sköna husbil parkerad i Motala medan jag och Punka Gustafsson tog oss runt denna numera gigantiska insjö. Det ska villigt erkännas att jag hade mer sällskap av MixMegapols Duracellkanin Flobecker än Henke, till såväl Mora (i mars) som Motala. Men även denna lilla strapats genomfördes, för första och sista gången.

I den här vevan tog jag dessutom klivet ut ur restaurangvärlden. Det känns lite tråkigt eftersom jag startat Kalmarkrogar tillsammans med goda vänner - men nödvändigt då mäkleriet kräver all min tid när jag både leder företaget och mäklar för fullt. Restaurangrörelsen blev helt enkelt för krävande eftersom jag fick lov att arbeta operativt. Och det funkar inte när fokuset är - och alltid kommer vara - fastighetsmäkleri. Jag önskar dock mina vänner som driver krogarna vidare all lycka. De gör en jätteinsats för Kalmar.

Sedan var det dags för lite semester där äldsta dottern Linnie fick gästblogga - en och annan rad kanske jag skulle ha redigerat bort men nu fick ni hennes bild av pappa Pontuz.

En avgörande händelse för mig - både för återstoden av 2011 och för 2012 - var min punktering på minitriathlon i Kalmar. Den gjorde mig så förbannad att jag anmälde mig till en halvdistans-triathlon (2 kilometer simning, 9 mil cykel och 2 mil löpning) på Tjörn tre veckor senare. Detta utan att jag vid anmälningstillfället kunde crawla. Tjörn Tri genomfördes trots detta, och då bestämde jag mig för Ironman i Kalmar augusti 2012. Resultatet av det beslutet har varit 16 kilo ner, bort med alkohol, sju träningspass i veckan och en ny livsstil. Det kan varmt rekommenderas då jag märkt att det dessutom starkt påverkat mitt mäkleri och företagande positivt.

Trots oro i Europa och en allmänt orolig bostadsmarknad tog vi på kontoret ett beslut: vi skiter i lågkonjunktur och pessimism, vi kör vårt race. Vi bestämde att september skulle bli en rekordmånad, och så blev det. Dessutom krossades det gamla prisrekordet och hamnade där det ska vara - hos oss.

Slutspurten av året innebar en fortsatt trevlig resa där bland annat Niklas Strömstedt besökte oss och bidrog till att vi nu passerat 1,3 miljoner kronor i insamlade medel till välgörenhet. Vi fortsatte med att finna ny inspiration på Mäklarmässan, och insåg där att vi ligger i absolut framkant i Sverige när det gäller hur ett mäkleri ska drivas. Vi nöjer oss dock inte med detta, utan gruppen har bestämt att nu ska vi öka avståndet ytterligare till våra konkurrenter under 2012.

Med den senaste statistiken, där vi har en marknadsandel på 46 procent, i tankarna så går vi starkare än någonsin in i det nya året. Och även våra kunder kom styrkta in i 2012 då vi delade ut 600 "nyårspizzor" att inmundiga på nyårsdagen.

God fortsättning på det nya året, mina vänner! Jag skickar er ett vykort i veckan och avslutar med ett citat från den amerikanska politikern Adlai Stevenson, som verkade i början på 1900-talet:

"Framtiden har väntat länge nog. Om inte vi tar hand om den kommer andra att göra det."