Välkommen in i Pontuz och hans kollegors vardag och fritid. Här bjuds du på aktuella händelser, tips och råd, funderingar och tyckanden och mycket annat som faller dem in att dela med sig om. Ofta är det Pontuz själv som skriver, men då och då hoppar någon medarbetare in som gästbloggare. Mycket nöje!

[email protected]

Ett verbalt unikum

Pontuz LöfgrenPontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare 2018-12-12

Varje människa existerar i endast ett exemplar och när hon är borta kan hon inte ersättas av någon annan.

Ja, det har varit en hel del Björn Ranelid de senaste veckorna. Vilken otrolig respons vi fick när vi lät Björn skriva säljtexten och dessutom spela in en film om det fina huset på Sillaskärsvägen 6. Det blev faktiskt så pass bra att det var ett av Sveriges mest sedda hus på internet.

Eftersom jag fått frågan säkert hundra gånger ska jag berätta lite om varför det blev Björn Ranelid och hur jag tänkte kring hela försäljningen.

Alla vi som håller på med någon form av försäljning vet att ju fler vi når desto större är sannolikheten att vi får bäst betalt – det är liksom hela grejen med marknadsföring, att nå den breda massan. Och när jag träffade mina trevliga säljare på Sillaskärsvägen förstod jag snabbt att pedagogiken med just det här huset var att sätta ord på den detaljrikedom som huset bjöd.

Under vårt möte framkom det att säljaren tycker om Björn Ranelid och då föll givetvis alla bitar på plats för mig. Björn och jag har gjort en del välgörenhetsarbeten tillsammans och har på det viset blivit bekanta. Jag ringde Björn och han tände snabbt på min idé… som från början var betydligt mindre i sin omfattning än slutresultatet.

När väl Björn var med på noterna tände även mina duktiga reklamare hos Wilson på alla cylindrarna. Hux flux så hade vi både filmteam, ljudkille, regissör, projektledare och Björn på plats på Boholmarna (ni har väl sett filmen, klicka annars här?).

Att filma, eller bara vara med Björn, är fantastiskt. Han är ett verbalt unikum och en fantastiskt generös person. Bilden många har av Björn är en egocentrisk och självgod man. Vi som träffat Björn vet att han älskar att prata om sig själv men vi vet också att han gör det med både självdistans och med glimten i ögat.

Så summan av hela det här projektet är: Kunden har en önskan som vi uppfyller, vi har en strategi för att nå ut till så många som möjligt, vårt reklamteam omvandlar våra tankar till ljud och bild, vi uppnår otroliga visningssiffor i sociala medier och vi har fått ihop ett optimalt resultat för just den här bostaden.

Och det är precis det här det handlar om – ty en av många fördelar med att vara fristående från mäklarkedjorna och få köra sitt eget race är att vi hela tiden kan vara kreativa och kan ta snabba beslut, vilket leder till inspirerande kampanjer… och dessutom är det här det roligaste jag vet!

Pontuz Löfgrens namnsignatur

Pontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare