Fair play?
Skrevs den 22 februari 2012
Snart midnatt och flitens lampa lyser starkt. Tänkte ta lite ledigt och åka till Mallorca torsdag till måndag med tre triathlonvänner (de närmaste dagarna får ni lära känna SnickarMicke, Slang och PeakPro) för fem dagars intensiv träning. Bergscykling, backintervall-löpning och havssimning står på programmet.
Fokus är framför allt på cyklingen, och för att allt ska vara perfekt har vi toppat gruppen med två fullblodsproffs från det danska proffsstallet Team Concordia. Proffscyklisterna Sebastian Balck och Lucas Persson kommer säkerligen se till att benen brinner uppför bergsmassiven, och om jag är vid mina sinnens fulla bruk hoppas jag kunna snappa upp ett och annat tips som jag kan ha nytta av den 18 augusti. Sju till åtta timmars träning per dag är att förvänta. Hmmmm... nu ska vi se om de första månadernas träning gett resultat - om inte så får jag nog hemtransport med SOS International. Jag kan i alla fall (om jag kan njuta av det) se fram mot en temperatur på strax över 20 grader i solen. Förutom träningen ska jag dock åka på tre mäklarmöten. Så det blir med andra ord ingen semester den här gången.
Jag har försökt att ligga lågt gällande konkurrenter och hur de beter sig. Visst - skylttjuven har fått sig en känga och det verkar ha gett effekt. Jag har också skickat en och annan signal till de som baktalar oss, och även där har de fattat att konsekvenserna kan bli lite jobbiga när advokater blandas in. Men det finns gränser för hur länge jag bara kan sitta med armarna i kors. Jag vill inte vara elak, men nu ska vi prata lite marknadsföring!
Exempel 1. Hur seriöst är det när Barometern skriver att de ledande mäklarna annonserar hos dem, trots att vi i princip är större i Kalmar än vad samtliga de mäklare som annonserar där är tillsammans?
Exempel 2. En väldigt banktrogen fastighetsbyrå skriver i sin annons att de säljer mest, när vi i själva verket säljer för mer än dubbelt så mycket enligt tingsrättens statistik 2011.
Exempel 3. Två andra kontor, varav ett är väldigt försäkringsbolagsnära , skriver att de har mest nöjda kunder - den ena 2011 och den andra, som företräder en annan kedja, 2010.Det komiska är att de utnyttjar en riksomfattande kampanj men toppar den med lokala foton. Detta trots att de 2011 gjorde de nio fastighetsaffärer - inte förra månaden utan hela året! Allt under hundra affärer i Kalmar kommun måste vara klart underkänt.
Hade det varit vi som skruvat vår marknadsföring på det här viset hade jag fått skaffa årskort i marknadsdomstolen. Som tur är för de andra så står vi över ett sådant beteende. Men till sist kunde jag inte låta bli att släppa lite på ventilen...
För övrigt så är det stormöte i Växjö i morgon där vi får besök på kontoret av en av Sveriges mest anlitade föreläsare - Max Söderpalm. Han kommer till oss och håller en heldagsutbildning. Det ska bli spännande, och den här typen av investeringar i vår personal kommer att komma våra kunder till glädje - var så säkra!
Och visst är våren på G?
Må väl