Bloggen

​Fake it until you make it?

Skrevs den 19 oktober 2021

När vi presenterade vår nya profil i veckan nämnde vi att vi nu har en utsida – det vill säga hur vi marknadsför vårt varumärke – som speglar insidan. Har det inte alltid varit så då? Jodå, på många sätt. Men att visa ett snyggt yttre i sociala medier och i annan reklam är rätt så enkelt idag. Man kan i princip skriva vad som helst bara man är lite lagom luddig. Källkritik börjar bli en bristvara och devisen ”Fake it ’til you make it” börjar bli vardagsmat inom marknadsföringen.

Vad har då detta med vår nya profil att göra? Jo, vi har alltid visat med fakta hur vi står oss på marknaden. Och vi specificerar alltid vår statistik, till exempel om företagets eller mäklarnas prestationer. Exakt vad gäller statistiken (försäljningar, nyinkomna objekt, rekommendationer etc), vilken tidsperiod, vilket område och vilken är källan? Så gör inte alla idag, vilket leder oss mot en utveckling som kan förstöra för hela branschen. Den trovärdighet som har stärkts under säkert 30 år riskerar att urholkas.

Att en utsida ska spegla en insida – din verksamhet – är en hederssak. Jag (och alla andra med insikt i branschen) veta att det är stor skillnad på mäklare och mäklare. Skillnaderna ligger i saker som kompetens, noggrannhet, tillgänglighet, kapacitet, produkt och passion – saker som är helt avgörande för att säljaren ska hitta den köpare som ger den mest fördelaktiga affären, att köparen känner sig trygg och att lagstiftningen självklart efterlevs.

Det här är saker som vi prioriterar i vår verksamhet genom kontinuerlig utbildning, teamwork och med ett understöd för mäklartjänsten som få enskilda kontor kan erbjuda i Sverige. Det är därför vi ofta ligger med i Sverigetopp enligt Hemnets statistik över prestationer – Ulrika, Selma, Sara och nu senast Felix – trots att vi verkar i en liten stad.

Vi har, och kommer alltid, ignorera vad andra gör på marknaden. När vi talar om att utsidan behövde fräschas upp och utvecklas så är det för att vi verkligen vill visa att vi erbjuder något som många andra är långt ifrån att kunna leverera, oavsett vad de vill berätta med ord. Det är därför vi kommer att följa vår egen väg, för att fortsätta förädla förtroenden.

Pontuz Löfgrens namnsignatur