Välkommen in i Pontuz och hans kollegors vardag och fritid. Här bjuds du på aktuella händelser, tips och råd, funderingar och tyckanden och mycket annat som faller dem in att dela med sig om. Ofta är det Pontuz själv som skriver, men då och då hoppar någon medarbetare in som gästbloggare. Mycket nöje!

[email protected]

​Gruppen formar målen

Pontuz LöfgrenPontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare 2019-10-21

Det finns ett antal duktiga coacher inom ledarskap och personlig utveckling som jag har en bra relation till och som jag för samtal med i olika former. Att ständig utvecklas som människa och då också som ledare är prioriterat för mig, vilket de här människorna många gånger hjälper mig med. Att bara stå still finns nämligen inte, inte i någon del av mitt liv.

Att leda en grupp är ett privilegium, ett mandat att vårda för ett fortsatt förtroende. Men att leda betyder inte alltid att gå först eller att visa med hela handen, vilket jag länge trodde. Ledarskap i dag handlar för min del mer om att lyssna av vart vi ska gå, med just den här sammansättningen av människor som bildar vår grupp. Målet får formas av gruppen och inte tvärtom. Det är inte för min skull vi ska fortsätta att vilja saker, det är för var och en i gruppen vi ska göra det – deras självkänsla bygger företagets självförtroende.

De här delarna som kallas ledarskap (fast som kanske egentligen är något annat) är en del i det vi vill förmedla till våra kunder och andra som följer vår resa på olika sätt. Det är den interna processen. Och nu kommer jag då till det här blogginläggets poäng och kärna.

Jag ser väldigt många företag och företagsledare som i sin externa kommunikation – i uttalanden, annonsering, pressinformation med mera – säger något helt annat än det som finns och rör sig inom företaget. Man kommunicerar en sak men gör en annan. Orden saknar tyngd och då uppstår en budskapsklyfta.

Därför blir den här veckan viktig för vår del då vi lägger budskapsplanen för nästkommande år. Vi måste hitta nyckeln till att verkligen visa alla vad vårt företag står för i alla delar eftersom jag känner att det inte riktigt kommer fram. Är verkligen bilden av företaget det vi kommunicerar?

Det finns ett par nycklar jag fortfarande letar efter. Hur ska vi kunna visa att vi är skillnaden som gör den stora skillnaden i era bostadsaffärer. Att skillnaden på kompetensnivån på mäklare är lika stor som i andra branscher, eller kanske till och med större. Att valet av mäklare kanske är ditt viktigaste – valet som kan avgöra din framtid.

Den nyckeln ska jag hitta tillsammans med våra kloka kommunikatörer på Wilson den här veckan. För jag nöjer mig inte förrän vi fått chansen att visa den här skillnaden för alla som står i begrepp att byta bostad. Jag tycker nämligen att alla är värda en riktigt duktig mäklare!

Pontuz Löfgrens namnsignatur

Pontuz Löfgren, VD och fastighetsmäklare