Bloggen

Konsten att skapa nya hits

Skrevs den 9 augusti 2017

Semesterveckorna for iväg snabbt som en avlöning och återigen sitter jag på min kontorsstol. Det är nu som alla fantastiska idéer jag fått under semestern ska förverkligas. Mitt ledarskap ska utvecklas, vårt sätt att hantera sociala medier ska vara banbrytande, formuleringen i ord och bild ska få ett ”mäklar-id”, alla ska må riktigt bra i vår arbetsvardag och jättemånga fler grejer.

Det piper till i min öronsnäcka och telefonen väcker mig ur mina planeringstankar, mejlen börjar rulla in på skärmen och jag meddelas med sammetslen röst att en och annan deadline kryper allt närmare. Efter bara en liten stund så är allt tydligen vardag igen. Det är nu som det är viktigt att förändringarna går från frö till planta direkt, att vi inte låter vardagen ta över och står kvar på samma punkt som före semestern bara för att vi inte hann med att höja blicken.

Det finns så många olika plan att jobba på – jag måste utmanas, personalen måste känna att de utvecklas och företaget som helhet måste hela tiden förbättras för att vi ska hålla vår högt uppsatta ambitionsnivå. Det är nu det gäller, inte sedan. Jag får sno schlagerkungens Bert Karlssons mantra: ”Man är aldrig hetare än sin senaste hit”. Det gäller att skapa nya hits hela tiden, att ändra text och melodi för att fungera i vår samtid.

Jag får ofta frågan varifrån idéerna kommer. Svaret är nog att jag inte riktigt vet varför det hela tiden ploppar upp nya tankar om det perfekta mäkleriet, men det gör det… konstant. Det mesta handlar numera om att bygga laget – att alla ska känna tillhörighet, dela samma mål, känna trygghet nu och i framtiden. Får vi ihop den här basen i företagandet så kan vi fortsätta skapa mervärden för kunden, fortsätta att alltid leverera på högsta nivå. Inget får någonsin bli självklart eller gå av slentrian.

Med en bra balans mellan krav och omsorg så får vi ihop helheten nu och i framtiden. Vi försöker ha en agil styrning vilket bygger på kundfokus, förtroende och inre motivation hos personalen. Jag tror det är mer effektivt än hierarkisk styrning. Företaget blir en roligare arbetsplats, vilket gör att vi har mycket energi att ge våra kunder. Det ska fortsätta att lysa om oss och den energin ska spridas vidare.

Men nog om företagsstrategier, även att det är kul att dela med sig av det som rör sig i mitt huvud. I helgen är det dags för Cykelvasan. Jag och Duracell-Johan ska på äventyr. Vi dammar av farsans husbil och drar till Dalarna. Tyvärr blir det för min del att vara teamchef. Mitt knä läker inte riktigt som det ska efter den operation jag gjorde vid midsommar, så cykelvasapremiären (och all annan träning) får vänta i några veckor till. Det får bli att supporta och supa in lite av atmosfären kring tävlingen, även om det är riiiiktigt surt att inte kunna tävla. Tålamod är en bristvara som är svår att hantera just nu.

Önskar er alla en skön vecka!

s namnsignatur