Bloggen

​Ny kostym

Skrevs den 12 oktober 2021

Tidigt i fredags morse tog jag gryningsflyget från Köpenhamn till Mallorca för att spendera en långweekend helt ensam, utan familj eller vänner. Varför då, tänker kanske de som inte trivs i sitt eget sällskap? För mig var det dags att prioritera mig själv och ha en helg att bara göra ”mina saker” utan dåligt samvete för att någon annan sitter och väntar där hemma. Ni som följer mig i sociala medier har ju fått se långa cykelturer, bergsklättring med spanska vänner och bokläsning från någon strand med mera.

Att det blev just den här helgen har flera orsaker. Den viktigaste – förutom att vädret är underbart just nu – är att jag ville se slutresultatet av det arbete som vår marknadschef Mirata jobbat med tillsammans med vår reklambyrå Bravissimo sedan i februari. Vi vet att det ställs högre krav och förväntningar på oss än på andra. Lägg till detta att vi nyligen utsågs till Årets mäklarkontor i Sverige, vilket vi inte visste i februari.

Vi måste därför hela tiden höja nivån på upplevelsen av mötet mellan oss och dig som kund, så att det som du ser på utsidan verkligen motsvarar vår insida. I takt med att vi når uppsatta mål behöver vi hela tiden sätta syfte, mål och mening för det vi gör varje dag och ha en fortsatt klar riktning. Och den måste ständigt förändras i takt med att vi utvecklas som företag.

Att jaga någon som ligger framför är sällan en utmaning så länge man förstår vad de gör bra. Man jobbar bara lite hårdare och gör det lite bättre. Men att ständigt vara jagad kräver uthållighet, ett ständigt fokus, en förmåga att kunna titta utanför boxen och att aldrig stagnera. Vår ambition är att fortsätta utvecklas och vi gör det med vetskapen om att vi aldrig är bättre än vår senaste insats. Så har vi tänkt i snart 30 år.

Idag presenterar således vi det arbete som vi har jobbat med sedan i våras. En ny skräddarsydd kostym anpassad för en Sverigeledande fastighetsmäklare som vill erbjuda en förstklassig upplevelse från första möte till signerat kontrakt för sina kunder. Tillsammans med vår reklambyrå har vi vänt på varje sten för att definiera vilka vi är och vad vi erbjuder.

Vi hade kunnat påstå att vi säljer hus, håller visningar och skriver kontrakt. Och det stämmer såklart. Att vi infriar drömmar? Jodå, det också. Och som vi ser det ryms allt detta i tre ord: Vi förädlar förtroenden. Vår nya tagline, som det heter på reklambyråspråk, ger oss – i kombination med en uppdaterad kommunikation och en ny grafisk identitet – ett rättvist uttryck för vad det faktiskt är som vi levererar till våra kunder och som särskiljer oss i branschen på både den lokala och nationella marknaden.

Det stannar inte heller vid ny hemsida, varumärkesfilm, nytt marknadsmaterial och sättet vi kommunicerar på framåt. Framför allt handlar det om en omhändertagande och förtroendeingivande helhetsupplevelse för våra säljare och köpare med fokus på detaljer.

Nu går vi in i en ny vecka där vi klätt på oss den nya kostymen, strukit skjortan och putsat skorna. Ungefär som tidigare med andra ord – men nu med en utsida som matchar insidan.

Pontuz Löfgrens namnsignatur