Bloggen

Vägen till framgång

Skrevs den 15 april 2010

En kvinna i femtioårsåldern kom fram till mig idag när jag skulle med flyget hem till Kalmar efter en arbetsdag i Stockholm. "Är det du som är Pontuz? Vill bara gratulera till att det gått så bra för dig och ditt företag" - ett väldigt osvenskt uttalande och bemötande. Jag tackade artigt och tilldelade min duktiga partner Mattias och mina medarbetare den största delen av framgången.

Kvinnan hade inte bott i Kalmar på många år och bara följt oss på distans. Hon uppfattade oss som uppstickaren som vågade lyckas. Vad då "vågade"? undrade jag. "Jo, att ni vågar visa att det går bra. Folket i Kalmar måste varit gröna av avund eftersom det är Jantelagens högborg i Sverige."

Detta fick mig att tänka till. Vad är framgång? Och vad hade hänt om vi inte stuckit ut hakan? Jag och Mattias har alltid arbetat enligt principen att "ingen vill lämna in sin bostad till en loser", och därför har vi aldrig smugit med att det gått bra för vår firma.

Vilken är då medaljens baksida? Jo, visst pratar folk om oss. Ibland får man höra den ena storyn värre än den andra, rykten som ofta kommer från människor som inte lyckats alls och därför mår dåligt av våra framgångar - rykten som snabbt slår tillbaks på ryktesspridaren. Det är ofta deras närmaste vänner som berättar för oss varifrån det kommer. Men vi har bestämt oss för att inte bemöta detta för att inte hamna på samma låga nivå som dessa många gånger välkända Kalmarfigurer.

Vad är det då som bygger framgångsrika företag? Några av de bästa författarna i ämnet tycker jag är James C Collins och Jerry Porras, som bland annat skrivit Good to Great och Built to Last. Två fantastiskt bra böcker för dig som gillar management.

Några av James Collins och Jerry Porras slutsatser är:
* Framgångsrika börjar försiktigt, men vinner i det långa loppet.
* Karismatiskt och visionärt ledarskap och långsiktig framgång har inget samband och VD:n är nästan uteslutande från de egna leden.
* Vinstmaximeringen är aldrig den viktigaste drivkraften. De mest framgångsrika företagen har haft visioner och värderingar som sträcker sig bortom avkastningskrav och börsvärde.
* Medarbetarna i framgångsrika företag delar till fullo värderingarna i företagen. Arbetsmiljön är trevlig och stimulerande.
* Framgångsrika företag genomför inte förändringar på basis av kortsiktiga trender. När förändringar genomförs görs de utan att äventyra företagets kärnvärderingar.
* Framgångsrika företag utmanar sig själva och sätter en hög ambitionsnivå.

Många av de här punkterna försöker även vi ha som ledstjärna i vår verksamhet - ibland når vi fram och ibland får vi hitta andra vägar. Det vi däremot är helt överens om är att den viktigaste faktorn för att lyckas är kärleken till sitt yrke.

 Ha en fin fortsätning på veckan/Pontuz

s namnsignatur