Rumsbeskrivning
Kulebo är ett rejält hus förankrat i svensk byggtradition, ritat av arkitekten Bo Thunberg.
Tyngdpunkten ligger på ett plan, i bottenvåningen. Så ville Staffan Axelsson ha det, eftersom "vi inte blir yngre". Arkitekten hämtade viktiga impulser från de gamla översteboställena och lågadelns skogsgårdar under 1600- och 1700-talen.
Enkelhet och rationalism, både balans och harmoni, var vägledande för husets utformning. Bo Thunberg anser på goda grunder att det finns stora kvaliteter i 1700-talets byggande, både rent praktiskt och estetiskt.
Den som nalkas huset på skogsvägen möter en byggnad med karolinsk exteriör medan interiören är präglad av den gustavianska stilen, till exempel i fråga om de stora fönstren.
Det är en stor byggnad som har ett förvånansvärt smäckert utseende under säteritaken. Huset är målat i falu rödfärg. Färgen är lika vacker mot sommarens grönska som mot vinterns vita snötäcke. Utanför huset slingrar Torsåsån bakom en explosion av rhododendron i olika färger.
Till terrasser, murar och strandskoningar har natursten använts.
Den sexdelade planen utgör ryggraden med salen i mitten, två imponerande rum i fil på varje sida och en hall i mitten och sikt genom alla rummen.
Alla fönster och dörrar ligger i fil så att man kan stå i ena änden av huset och se ut genom den andra änden. Känslan av rymd förstärks ytterligare genom fönstrens placering som förlänger perspektivet ut mot omgivningarna.
Arkitekten anser att bostadsplanen är svår att överträffa i kvalitet.
Entréhallen har golv av kalksten och svängda trappräcken i trä upp mot övre plan. I övriga rum är golven lagda av kilformade furutiljor, med friser av furu.
I köket finns köksspis med murad härd och kupa, med öppen eldstad samt vedspis av järn.
I alla rum finns golvvärme och därför inga synliga radiatorer.
I stora salen finns ekparkett enligt 1700-talsmodell och längs väggarna friser av kalksten. I den lilla salen finns även här ekparkett på klassiskt vis. Flertalet vackra kakelugnar pryder salar och rum.
Men hur får man in en pool i ett karolinerhus? Arkitekten löste detta genom att rita en inglasad del, vilken kunde tolkas som något som byggts till senare. Poolrummet är beläget i glasgången som binder ihop en av flyglarna med huvudbyggnaden.
Den västra flygeln innehåller förutom poolrummet de mer privata delarna. Vi finner här en SPA-avdelning innehållande duschar (varav en massagedusch), bastu, jaccuzzi, separat wc, tvättmöjligheter, klädkammare samt badrum som direkt ansluter till sängkammaren.
Sängkammaren är magnifik med breda tiljor samt en imponerande kakelugn. Invid flygelns entré finner vi också biblioteket.
Samtliga sällskaps-och familjedelar ansluter till omgivande stenterrasser.
Den östra flygeln lever sitt liv. Här finner vi samtalsrum, ett separat kök, kontor, badrum, gästrum samt förråd. Kanske är det så att den flygeln blir arbetsplatsen, mottagningen eller delen där någon annan lever sitt liv?
Det finns dessutom två otroligt generösa arbetsrum i mittpartiet varifrån Staffan och Inger, från varsitt kontor, på den tiden ledde sitt Mörebyggen.
På övre plan finner vi gästernas hem. Vi delar övre plan i två lika delar där vara och en innehåller ett dubbelrum, ett singelrum och en wc med dusch. Delarna har dessutom ett liv mellan sig om så önskas.
Källaren inrymmer allt det man där kan önska. Sexbilsgarage, kylrum, bankvalv, teknikrum, gillestuga, förråd och stora arkiv.
Sammantaget kan man säga att arkitekten har strävat efter att få alla detaljer så historiskt korrekta som möjligt. Inga begränsningar av pekuniär art har lagts vid husets uppförande.
Ett hav av blommande växter förlänar intimitet åt den strama karolinerborgen.
Som ett kuriosum kan nämnas att en av kakelugnarna i huset tidigare stått på Hotel Knaust i Sundsvall och värmt stadens träpatroner.
Sin ambition att bygga ett slott i skogen sammanfattade Staffan Axelsson vid ett tillfälle på följande sätt: "Jag ska skapa paradiset på jorden. För det är ju osäkert hur det blir sen efter detta liv."
Fastigheterna säljs i en bolagsöverlåtelse